Verwacht je aan een spektakel vol passie, intrige en prachtige muziek. Onder de acteurs en medewerkers zit ook Torhouts talent met Fay (11), Linda (68) en Herman (70).
In 1830 bereikt een revolutionaire golf Europa en zet ook België in vuur en vlam. De onvrede over Koning Willem I groeit, tot de spanningen in Brussel escaleren. Sleutelfiguren zoals Frédéric de Merode en Louis de Potter leiden de strijd voor vrijheid.
Jongste actrice van de hoofdcast
Fay (11) maakt als jongste actrice deel uit van de hoofdcast. Ik speel Fientje, de zus van Ketje. De musical draait om de mensen, om hoe ons gezin de revolutie meemaakt. Zo wil Ketje graag meevechten in de revolutie, maar hij is nog te jong. Mijn personage is vrolijk, en zit meestal thuis met haar oudere zus. Als ik niet op het podium sta als Fientje, ben ik figurant.
Herman (70) heeft geen sprekende rol, maar staat wel veel op het podium. De organisatie had nog mannelijke figuranten nodig, dus ik heb me aangemeld. Ik speel enkele rollen: een toeschouwer in de rechtbank, een Belgische verzetsstrijder en een opstandeling in het café.
Linda (68) zorgt achter de schermen dat alles goed loopt. Ik werkte 2 jaar geleden mee aan Marie-Antoinette als naaister. Nu ben ik aanwezig als tribunemedewerker. Samen met heel wat andere vrijwilligers leiden we alles in goede banen. Het is zeker niet te onderschatten hoeveel er gebeurt achter de schermen. Ze beginnen maanden op voorhand al aan alle voorbereidingen, de kleren en het decor.
Op auditie
Herman en Fay kregen hun rol niet zomaar. Uit meer dan 70 acteurs die op auditie kwamen, werd Fay samen met drie andere kinderen gekozen voor de hoofdcast. Een week voor de auditie kreeg ik drie tekstjes en een liedje om in te studeren. Later ging ik nog een tweede keer op auditie, toen met de regisseur Luc erbij. Uiteindelijk kreeg ik samen met Elise de rol van Fientje. Ook figurant Herman moest zich bewijzen: Op de auditie kreeg ik improvisatieoefeningen zoals je kwaad maken of verdriet tonen. Ik moest ook een dansoefening doen.
Historische setting
Het adembenemende domein bij Kasteel Wijnendale vormt het schouwtoneel voor de musical. Het historische kasteel biedt een unieke en sfeervolle setting voor het verhaal. Linda zegt: Het is prachtig, en de omgeving past volledig bij het verhaal. De productie is wel heel afhankelijk van het weer en van de omstandigheden, maar dat maakt het ook speciaal. Herman gaat daarmee akkoord: De setting katapulteert je terug in de tijd en er is meer speelruimte dan in een zaal. Natuurlijk brengt dat ook wel extra taken met zich mee, zoals het voorzien van decor.
Meer dan toneel
Historalia brengt Torhout een unieke mix van entertainment en geschiedenis, en dat in de vorm van een musical. Fay vindt dat een meerwaarde: Musicals zijn uniek. Je vertelt het verhaal niet alleen met woorden, maar ook met dans. De gezongen liedjes zetten de puntjes op de i. Linda voegt daaraan toe: Het brengt ook een ander publiek naar je toe, en dat maakt de mix nog leuker.
Herman heeft ondanks zijn vele jaren ervaring nog niet in een musical gespeeld. Ik speel al sinds mijn 20 jaar toneel, dus ken ondertussen wel de kneepjes van het vak. In mijn thuisstad Meerbeek maakte ik lang deel uit van de fanfare en van het toneel. Hoewel ik ook al 60 jaar muzikant ben, speelde ik nog nooit mee in een musical. Het is leuk om het nu zachtjesweg eens te proberen, eerst nog als figurant.